Piaggio Medley (S)

De strijd met een Italiaanse ochtendspits in een grootstad zoals Genua is meteen de ideale uitdaging voor de Medley. Deze vaste waarde binnen het Piaggio gamma is in 2020 aan de beurt voor een opfrissingsronde.

Het front heeft een opvallende grille gekregen die hem meer karakter geeft en de koplamp is duidelijk strakgetrokken met een onmisbare LED-aanwezigheid. De velgen komen ook uit een andere matrijs en de achterband is iets breder voor een betere stabiliteit. Voorts is het niveau van de afwerking van het zadel opgetrokken en met het oog op het comfort van de passagier heeft die ergonomisch verbeterde voetsteunen. Dat zijn geen wereldschokkende zaken, maar ze brengen de Medley wel helemaal terug bij de tijd. 

Piaggio Medley 2020

Start/stop

We kiezen dadelijk voor de kortste weg richting het hart van Genua. Een verrassend imposante stad. Midden in drukke ochtendspits laveren we tussen de talloze scooters. Het cliché klopt als een bus en scooters domineren hier het straatbeeld. Het doet me meteen afvragen waarom scooters in ons filegevoelige land niet meer succes kennen. De strijd om een plekje vooraan het stoplicht vergt toch enige moed en ellebogenwerk, maar de Medley biedt veel vertrouwen. De initiële acceleratie is prima, tel tot twee en je rijdt 60 km/u, daarna gaat het niet geheel onlogisch volgens de capaciteiten van een 125cc iets langzamer. De enkelvoudige schijfremmen voor en achteraan krijgen ook een hoofdrol in deze omgeving en vervullen die met glans. De Medley is standaard uitgerust met een start/stop systeem. Ik ben een fan van het concept, maar ervaring leert me dat velen hier minder enthousiast over zijn, daarom kan je met een simpele druk op een knop de functie deactiveren. Voorts is de connectiviteit verbeterd met je smartphone, en ook het display is er duidelijk op vooruitgegaan, want de analoge tellers zijn vervangen door een groot digitaal display. 

Piaggio Medley 2020

Mobiliteitsoplossing

We laten het drukke centrum achter ons en trekken in de richting van Portofino. De weg langs het water bulkt van de vinnige bochten die lekker op en neer gaan. Ondertussen flikkert de zon in de mediterrane zee en denk ik bij mezelf wat een gelukzakken die Italianen toch zijn. Ook hier bewijst de Medley zijn potentieel. Moeiteloos en met de een hoge funfactor aan aanvaardbare snelheden swingen we doorheen de bochten met de nodige stabiliteit. Hogere snelheden zijn nu ook mogelijk en het blok is hoger in de toerenschaal duidelijk iets makker. Als de topsnelheid in zicht kwam, werden ook wat trillingen en een constant maar duidelijk zoemen merkbaar, maar dat is niet onlogisch in deze categorie. Op de parking van onze lunchstop opdraaien blijkt hoe rijkelijk de ruimte onder het zadel is, twee integraalhelmen kunnen probleemloos worden opgeborgen. Met een vanafprijs van € 3.569,00 voor de Medley en € 3.669,00 voor de sportiever ogende Medley (S) (NL: € 3.969 – 4.069), heb je in ruil voor die aanvaardbare hoeveelheid munten een plezierig antwoord op je mogelijk mobiliteitsprobleem. Het volledige verslag lees je in het volgend nummer van Motoren & Toerisme. 

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: Piaggio

De uitgebreide versie van deze rij-indruk lees je in het aprilnummer van Motoren & Toerisme, dat vanaf donderdag 2 april in de winkel ligt.

Piaggio Medley 125
Motor: vloeistofgekoelde eencilinder viertakt
CI: 125 cc
Drooggewicht: 136kg
Rijklaar gewicht: 143kg
Vanaf: € 3.569,00
Piaggio Medley 125 S
Motor: vloeistofgekoelde eencilinder viertakt
CI: 125 cc
Drooggewicht: 136kg
Rijklaar gewicht: 143kg
Vanaf: € 3.669,00
Geschreven op 20 februari 2020
© Motoren & Toerisme