Nieuwe BMW R 1300 GS onthuld

Toen we de foto’s van de BMW R 1300 GS voor het eerst onder ogen kregen, moesten we even knipperen. De wijzigingen zijn zo verregaand, dat we hem niet direct als een GS konden thuisbrengen. Na jaren van gestage evolutie kunnen we nu dus wel spreken van een echte breuk, althans toch uiterlijk. De inborst blijft dichter bij dat van de voorganger, al is er dankzij extra pk’s en koppel toch ook weer vooruitgang. 

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: de nieuwe GS wordt lichter en krachtiger. Het omgekeerde zou al te gek zijn, maar de cijfers zijn wel sprekend. Het totale rijklare gewicht zakt van 249 naar 237 kg, en met 145 pk doet hij 9 pk beter aan het gelijke toerental van 7.750 opm. Het koppel steeg licht tot 149 Nm, maar komt iets later (6.500 opm) in de toerenschaal helemaal vrij (vroeger 146 Nm @6.250). Dat zijn cijfers die zich ongetwijfeld laten voelen in de praktijk. BMW vergrootte in de eerste plaats de boring van de voorganger, maar de Duitsers ontwierpen ook een nieuwe krukas. De geïntegreerde versnellingsbak zit nu onder de motor en de distributie van de nokkenassen werd ook hertekend, en de ShiftCam-technologie werd verder geoptimaliseerd. Het verbruik zou ongewijzigd blijven, maar wel opvallend is dat de zacht hellende tank een litertje krimpt tot 19 liter. 

Dieetzakje

De totale gewichtsdaling van de R 1300 GS bestaat uit een samenspel van heel wat factoren. Zo werd op de totale aandrijflijn 6,5 kg bespaard, en de nieuwe batterij doet liefst 2,5 kilogram in het dieetzakje. Het meest opvallende is echter het volledig nieuwe frame. De oude buizenconstructie werd volledig overboord gegooid voor een tweedelig frame uit staal en aluminium. Door die aanpassing ziet de 1300 er echt helemaal anders uit dan al zijn voorgangers. BMW somt de voordelen als volgt op: een meer compacte opbouw, hogere stijfheid en gewichtsbesparing. Sommigen zullen het betreuren dat de GS daardoor zijn unieke look verliest, maar anderzijds oogt het geheel nu inderdaad veel lichter, scherper en compacter. Het hoekige lijnenspel culmineert daarbij in de mooie diagonaal van het achterframe die heel spits toeloopt. De GS krijgt daardoor een veel sportievere look, die nauwer aansluit bij gangbare (Japanse) motorfietsen. Op foto ziet het compacte windscherm er zelfs zo klein uit dat je je zou afvragen of je nog even goed uit de wind zit als bij zijn voorgangers? Het is onwaarschijnlijk dat de Duitse ingenieurs die troeven uit handen zullen geven voor gewichtsbesparing en een modern design, maar wij zijn toch benieuwd.

De eyecatcher en een echt geslaagd ontwerp, is de koplampunit met de vier punten, die in verschillende dimensies uiteen waaieren en op die manier toch voor instant-herkenbaarheid zorgen. De nieuwste LED-technologie laat ontwerpers toe veel uitzinniger te werk te gaan, en dat is hier prima gelukt. Opvallend is ook dat de voorste knipperlichten in de handkappen verwerkt zitten. Dat bespaart gewicht, maar misschien zijn ze daardoor wel schadegevoeliger bij offroad gebruik.  

2024_BMW_R1300GS_01

Natuurlijk werden ook andere aspecten van de GS onder handen genomen. Zo werd de Dynamic Suspension Adjustment (DSA) verder uitgepuurd voor een beter samenspel tussen de voor- en achtervering in de verschillende rijmodi. Als optie kan je nu zelfs kiezen voor vehicle height control, die de zadelhoogte bij stilstand en trage snelheid verlaagt van 850 tot 820 mm. De Riding Assistant kreeg ook een update met actieve cruise control, front collision warning met remassistentie en lane change warning. Tot slot werden ook heel wat zaken standaard die vroeger in de optielijst zaten. Een overzicht:

  • Verwarmde handvaten
  • Keyless ride
  • RDC
  • MSR
  • Full Integral ABS Pro
  • Cruise control met remfunctie
  • Lichtgewicht LiO batterij
  • Handkappen met knipperlichten

De optielijst is desondanks astronomisch gebleven en te uitgebreid om hier samen te vatten. Daarvoor verwijzen we naar de configurator, die ongetwijfeld zeer snel op de www.bmw-motorrad.be zal verschijnen. Dat die tool de basisprijs snel de hoogte in kan drijven, weet iedereen, maar wat die basisprijs zelf zal zijn is nog een goed bewaard geheim. We kijken er reikhalzend naar uit, net als naar onze eerste testrit met deze fundamenteel vernieuwde GS in de tweede helft van oktober. We kunnen dan kiezen uit een witte variant, een Triple Black of Racingblue (GS-Trophy variant met spaakwielen). De Option 719 heeft wat meer bling met goudkleurige spaakvelgen, en een stijlvolle groene livrei. 

BMW R 1300 GS
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder boxer viertakt
CI: 1.300 cc
Rijklaar gewicht: 237kg
Vanaf: € 20.150,00

Tekst: Tom Vander Sande

Foto's: BMW Motorrad

Geschreven op 28 september 2023
© Motoren & Toerisme