MY23: Suzuki V-STROM 1050 (DE)

Suzuki presenteert de upgedate versie van z’n Evergreen, de V-STROM 1050. Zoals te verwachten was, komt Suzuki niet met een revolutie, wel met een evolutie. De cilinderinhoud bleef ongewijzigd op 1037 cc en aan de V-twin-configuratie werd ook niet geraakt. Waar zit de vernieuwing dan wel op de V-STROM 1050? Het antwoord op die vraag moeten we grotendeels in de elektronica gaan zoeken. Die is grotendeels gebaseerd op de XT-variant van de vorige versie (modeljaar 2020).

 

De 2023 Suzuki V-STROM 1050

Zo krijg de V-STROM 1050 een tweewegs quick-shift-systeem. Ook het S.I.R.S. (Suzuki Intelligent Ride System) werd verder verfijnd. Zo kan het cruisecontrol-systeem nu over een veel bredere spreiding – qua snelheid en gekozen versnellingen – gebruikt worden.

Het 5-duims TFT-scherm van de V-STROM 1050.

Het 5-duims TFT-scherm kreeg eveneens een update. Het windscherm is instelbaar op 11 verschillende hoogtes. Verder krijgt de V-STROM 1050 een USB-poort, een 12V-stekker voor accessoires, knokkelbeschermers en een onderspoiler.

Het 19" voorwiel uit gegoten aluminium van de V-STROM 1050-basisversie.

Suzuki brengt de V-STROM 1050 in vier verschillende kleuren op de markt:

V-STROM 1050 DE

 

Deze versie van de V-STROM 1050 is eerder op trailgebruik gericht. Op de DE worden spaakwielen (met een 21-duims voorwiel) met tubeless banden gemonteerd. Het aluminium stuur is 20 mm breder dan dat van de basisversie.

De gele V-STROM 1050 DS doet een beetje terug denken aan de DR-Z Big waarmee Gaston Rahier eind jaren '80 in de Dakar-rally racete.

Verder krijgt de DE ook een langere achterbrug, samen met het grotere voorwiel zorgt die ervoor dat de wielbasis langer is (1595mm) dan die van de basisversie (1555mm).

Het 21" voorwiel van de V-STROM 1050 DE.

Op de DE treffen we eveneens een USB-poort, knokkelbeschermers, en een 12V-stekker voor accessoires aan. Verder krijgt deze motorfiets ook een carterplaat, een valbeugel en een middenbok aan. Dat alles samen maakt dat de V-STROM 1050 DE rijklaar 252 kg weegt, da’s zo’n 10 kg meer dan het standaardmodel. De elektronica van DE loopt grotendeels gelijk met die van het standaardmodel, al vind je een extra Gravel-modus voor het ABS-systeem op deze variant.

Op de DS-versie van de V-STROM 1050 kan je het tractiecontrole-systeem ook in Gravel-modus zetten.

Suzuki brengt de V-STROM 1050 DE in 3 verschillende kleurstellingen op de markt:

Suzuki verwacht beide V-STROM 1050’s vanaf januari volgend jaar op de markt te brengen in Europa en de Verenigde Staten.

 

Tekst: BJ

Foto's: Suzuki Global MEDIA

Geschreven op 7 september 2022
© Motoren & Toerisme