MY23: Kawasaki KLX140 R

Met de nieuwe KLX140 vult Kawasaki de leemte tussen z’n KLX110 initiatiemotor en de KX250 crosser.  De KLX140 leunt eerder bij die eerste machine aan en is daardoor eerder een ‘funmachine’, dan een competitieding. Overigens, maakt Kawasaki daar in het ontwerp al geen geheim van. Het blokje is een luchtgekoelde tweeklepper, met carburator. Deze configuratie is goed voor een vermogen. Schakelen gebeurt met een vijfbak. Op die manier kan de jonge motorrijder in spé ‘de stiel’ leren.

Verder heeft deze Kawasaki ook nog een conventionele voorvork. Maar toch is de KLX140 al iets gesofisticeerder dan z’n voorganger – de KLX110 dus – in die zin dat hij zowel voor- als achteraan een schijfrem heeft. 

Kawasaki komt meteen met drie verschillende versies van de KLX140R.Het KLX140R-basismodel heeft een zithoogte van 780 mm en een schokbreker waarvan alleen de veervoorspanning te regelen is.  Op deze kleinste zijn de wielmaten respectievelijk 17” en 14”. Rijklaar weegt de KLX140R 95 kg.

De KLX140R L is de middenmaat. Op de L-versie is naast de veer-voorspanning van de schokbreker ook uitgaande demping regelbaar. De wielmaten zijn 19” en 16”, waardoor de zadelhoogte op 800mm uitkomt.

Tenslotte is er de ‘full size’ F-versie. Hier zijn de wielmanten 21” en 19” en bedraagt de zadelhoogte 860mm. De KLX140 R F weegt rijklaar 99 kg.

 

Geschreven op 6 september 2022
© Motoren & Toerisme