MY23: Honda CRF’s

De CRF450R en CRF450X krijgen een flinke update voor modeljaar 2023. 2023 wordt overigens het 51e modeljaar voor Honda, want in 1973 bracht ‘Big Red’ met de CR250M Elsinore z’n allereerste productiecrosser uit. Ook de CRF250R en CRF250RX blijven voor 2023 in het programma.

CRF450R

 

Voor 2023 krijgt het eencilinder viertakt motorblok van de CRF450R smallere inlaatpoorten, een longere inlaatkelk en een kleiner gasklephuis van 44mm diameter. Honda pakte ook de timing van de nokkenas aan, deze zou nu op maat zijn van een fabrieksrijder. De herziene timing zou de motor in staat moeten stellen om 10% meer koppel te produceren aan lage toeren. De CRF450R zou ook een betere én soepelere vermogensafgifte hebben aan lage toerentallen, waardoor hij sneller uit bochten zou accelereren. Om de einddemper duurzamer te maken, gebruikt Honda voortaan een sterker soort aluminium. Toch zou die keuze geen negatief gevolg hebben voor het gewicht van de demper.

Om het toegenomen vermogen onder controle te houden, werkte Honda ook aan de stijfheid van het frame. Zo werd de spiraalveer van de achterschokbreker straffer, net als de demping. En dat met het oog op een verbeterde feedback, controle en tractie op ruwe bodems. De ingrepen aan het frame zouden ook voor een verbeterde grip van de voorband zorgen. Honda stelt dat de 2023 CRF450R stabieler is en dankzij de beter reagerende vering sneller draait en beter hobbels absorbeert.

 

De machine kreeg natuurlijk ook nieuwe graphics voor 2023. De inbreng van HRC – via de fabrieksteams uit de MXGP en de AMA Supercross/Motorcross-kampioenschappen – wordt duidelijk gemaakt door de aanwezigheid van het iconische logo op de CRF450R. Dat logo werd onlangs overigens, voor het eerst hertekend, een verwijzing naar de intrede van HRC in de autosport.

Ook in 2023 worden de Honda crossmodellen met premium componenten afgewerkt. Showa tekent voor de voor- en achtervering. De wielen komen van het Japanse D.I.D., terwijl Dunlop de referentie inzake crossbanden blijft. Tot slot bleef ook Renthal aan boord als leverancier van de sturen. Deze componenten staan op alle varianten van zowel de CRF250R, als CRF450R.

CRF450RX

De RX-variant van de CRF450 is specifiek ontwikkeld voor gebruik in cross-country-wedstrijden (XC). De CRF450RX onderscheidt zich door een grotere benzinetank (8 liter), 18 duims achterwiel, specifieke ECU-afstellingen voor ontsteking en injectie, z’n zijstandaard uit gesmeed aluminium en de handbeschermers.

 

Honda CRF450RX

CRF250R/CRF250RX

 

Honda CRF250R

Geen technische wijzigingen voor de CRF250R en de CRF250RX. De kwartliter cross- en cross-countrymotoren moeten het stellen met nieuwe graphics, weliswaar met het vernieuwde HRC-logo.

 

Honda CRF250RX

Tekst: redactie

Foto's: Honda News

Geschreven op 30 mei 2022
© Motoren & Toerisme