MY22: Ducati Panigale V4 SP2

Met de Panigale V4 SP2 lanceert Ducati een machine die volledig op circuitgebruik is gericht. Op de R-versie, die het homologatiemodel voor het WK Superbike is, na is de V4 SP2 de meest sportieve versie van de Panigale V4.

De SP2-versie heeft een krachtig remsysteem, lichtgewicht wielen uit koolstofvezel en net als de WorldSBK-versie van de Panigale een droge platenkoppeling. Verder is ook de eindoverbrenging identiek, heeft de SP2 race-voetsteunen en een aantal componenten uit koolstofvezel. Ducati levert de machine met een kit voor circuitgebruik die aluminium afschermdopjes voor de verwijderde spiegels bevat, gereedschap om de nummerplaathouder te verwijderen en een halfopen uit koolstofvezel voor de koppeling.

 

De Panigale V4 SP2 valt op door z’n ‘Winter Test’-livrei. Deze kleurstelling combineert het matzwart van de stroomlijn met de matte koolstofvezel-afwerking van de velgen en zijvleugels. De rode toetsen her en der op de motorfiets en de glans van de tank uit geborsteld aluminium zorgen voor een mooi contrast. De zijvleugels met dubbel profile zijn voorzien van de Italiaanse vlag, die ook op de officïele Panigale V4 R’s in het WK Superbike terug te vinden is. Op het lagere gedeelte van de stroomlijn pronkt statig het logo van Ducati Corse.

Zoals je dat van een Ducati van dit niveau mag verwachten, wordt er ook heel wat leuks van Brembo en Öhlins wordt gemonteerd. Brembo tekent voor de Stylema R remklauwen vooraan, deze zijn voorzien van een MCS-systeem (Multiple Click System) waardoor je de wielbasis snel en makkelijk op drie verschillende niveau’s kan aanpassen om het remgevoel te verbeteren. Verder is de remhendel van de voorrem voorzien van een zogenaamde ‘remote adjuster’ waardoor je met een knop de stand van de hendel kan aanpassen, net zoals dat op racemotoren het geval is. Ten slotte werden de uiteinden van zowel de koppeling- als remhendel bijgewerkt om de luchtweerstand te verminderen.

Veren doet de Panigale V4 SP2 vooraan via de NPX25/30 voorvork van Öhlins. Deze voorvork maakt gebruik van een gasgevulde patroon voor de demping. Samen met de TTX36 schokbreker vormt de voorvork de tweede generatie van het elektronische Öhlins Smart EC 2.0 veersysteem.

De 1103 cc metende Desmosedici Stradale-motor vormt het hart van deze Panigale V4 SP2. Deze V4 krachtbron heeft een contra-roterende krukas, die voor veel koppel aan lage toeren zorgt. De introductie van nieuwe technische elementen zorgden voor een hoger vermogen en een verbeterde gasrepons. Dankzij deze ingrepen en een toegewijde motormapping, produceert de Euro 5-versie van deze krachtbron nu 215,5 pk (aan 13.000 opm). Dat is 1,5 pk meer dan de 2021-versie van de Panigale V4.

Wie echter nog wat extra geld te besteden heeft kan de originele uitlaatlijn ook inruilen voor een volledig titanium exemplaar uit de Ducati Performance-catalogus. Met die raceuitlaatlijn, die in samenwerking met Akrapovic ontwikkeld werd, spaar je 5 kg gewicht uit.  Dat maakt dat het drooggewicht van de Panigale V4 SP2 dan nog slechts 168 kg bedraagt. Bovendien brengt deze ingreep ook een vermogenstoename van 12,5 pk met zich mee. Dat maakt dat het maximale vermogen dan 228 pk (!) bedraagt, terwijl het koppel naar 131 Nm stijgt.

De nieuwe Panigale V4 SP2 is enkel leverbaar als monoposto en staat vanaf deze maand bij de officiële Ducati-dealers.

 

Tekst: BJ

Foto's: Ducati Media House

Geschreven op 10 maart 2022
© Motoren & Toerisme