Eerste rij-indruk: CFMOTO 675NK

CFMOTO gaat hard. Vorig jaar zette het merk de toon in het allroadsegment voor A2-rijbewijzen met de indrukwekkende 450MT. Dit jaar richt het zijn pijlen op de middenklasse nakeds – niet met een brave tweecilinder-in-lijn, maar met een volwaardige driecilinder die zelfs concurrenten als Triumph het vuur aan de schenen legt. Veelbelovend op papier… maar hoe zit het in de praktijk?

Ik moet het beschaamd toegeven, ik had nog nooit met de motor in Luxemburg gereden. Terwijl ik het soms elders zoek in exotische landen als India, Sri Lanka, Oman of recenter nog in Asturië, blijkt het dichter bij huis verrassend mooi om te rijden. Bochten in alle soorten en maten, maar vooral: asfalt van topkwaliteit. Geen enkele reden dus om mezelf in te houden met de 675NK. Tijd voor deze naked om zich te bewijzen.

2025_CFMOTO_675NK
De 675NK komt er in twee kleuren: Tundra Grey & Glacier White.

Hoge afwerking

Zoals we van CFMOTO gewend zijn, is de afwerking van hoog niveau en behaalt ondertussen minstens het niveau van de concurrentie, zo niet beter. Elk knopje, elk paneel voelt juist aan en zit waar het hoort. Intussen heeft het merk ook duidelijk een eigen gezicht ontwikkeld. Ik kan dan ook moeilijk beweren dat deze geslaagde verschijning iets wegheeft van andere populaire merken. De motor oogt modern, sportief en volwassen. En wacht maar tot je straks de prijs hoort.

Driecilinder 

Bij het starten worden we meteen getrakteerd op die heerlijke, typische driecilinderklank. De laag gemonteerde uitlaat oogt strak en past perfect bij het karakter van het motorblok. De koppeling voelt licht aan en grijpt soepel, zelfs bij lage snelheden. Het haperende gedrag waar de tweecilinderblokken van CFMOTO soms mee te kampen hebben, is hier volledig afwezig. Door de regen kunnen we voorlopig nog niet voluit, maar het is nu al duidelijk dat dit blok zich ook bij lage snelheden probleemloos laat rijden.

Na de fotoshoot klaart het eindelijk op en verdwijnt het glibberige wegdek. Tijd om het motorblok eens écht op de proef te stellen. Met 90 pk en een rijklaar gewicht van 189 kg zijn de cijfers alvast veelbelovend. Maar wat me vooral verbaast hoe snel deze machine daadwerkelijk is. Zoals het een driecilinder betaamt, moet je het vermogen wat hoger in de toeren zoeken, maar zodra je dat doet, schiet hij er vandoor met een brute schreeuw die absoluut geen upgrade nodig heeft.

De quickshifter, die enkel bij opschakelen werkt, is voortreffelijk en knalt de versnellingen er vlot in. De wegen vandaag bestaan vooral uit lange, vloeiende bochten die uitnodigen tot hogere snelheden. En geen enkel moment had ik het gevoel vermogen tekort te komen. Integendeel: het voelt alsof ik op een zware naked zit. En dan moet ik de prijs nog vermelden…

2025_CFMOTO_675NK

Geen rijmodi

De 675NK is compact, maar past me verrassend goed. De licht sportieve, voorovergebogen zitpositie voelt natuurlijk aan en zelfs het comfort is – naar naked-normen – meer dan behoorlijk. Het passagierscomfort is daarentegen eerder symbolisch, met niet veel meer dan een lapje stof als zadel. Maar eerlijk: het draagt wel bij aan de strakke achterkant, die het agressieve karakter van deze motor extra in de verf zet.

Wanneer de bochten technischer worden, is het aan het rijwielgedeelte om zich te bewijzen. En ook daar laten de Chinezen geen steken vallen. De 675NK stuurt licht, is heerlijk wendbaar én behoudt voldoende stabiliteit. De stuurdemper draagt merkbaar bij aan het vertrouwen, en de remmen van J.Juan weten perfect wanneer en hoe ze moeten bijten. De vering van KYB is bovendien volledig instelbaar en beloopt een geslaagde grens tussen comfort en stijfheid. 

Het tft-dashboard is overzichtelijk en eenvoudig te bedienen. Handig is de aparte knop voor de tractiecontrole, al verbaasde het me dat er geen rijmodi aanwezig zijn. Toch moet ik toegeven: ik heb ze op geen enkel moment gemist.

€ 6.999,00

Als motorjournalist ben ik gewend om zowel de sterke als zwakke punten van een nieuwe motor te zoeken. Maar eerlijk: bij deze 675NK kan ik met de beste wil van de wereld geen serieuze minpunten vinden. Het motorblok dat we al kennen uit de sportievere 675SR-R komt ook in deze naked uitstekend tot zijn recht. Het is haast bizar hoe verfijnd en krachtig deze nieuwe driecilinder is vanaf zijn eerste levensjaar.

Voorlopig is de 675NK enkel beschikbaar voor houders van een volwaardig A-rijbewijs, al zou een A2-versie in het najaar volgen. Deze motor is duidelijk gericht op een jong publiek met het oog op het  prijskaartje.

€ 6.999. Zesduizendnegenhonderdnegenennegentig euro. Voor een knappe driecilinder met 90 pk en een complete uitrusting. Dat is ronduit scherp. Zo scherp dat ik het even heb moeten dubbelchecken of het geen tijdelijke introductieprijs was, maar nee: dit is de officiële prijs. Het voelt bijna aan als diefstal om deze motor voor dit geld op te halen bij de dealer. Tijdens de rit moest ik mezelf er herhaaldelijk aan herinneren dat dit geen machine van tienduizend euro is want zo voelt en klinkt hij wél.

CFMOTO 675NK
Motor: vloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor viertakt
CI: 675 cc
Rijklaar gewicht: 189kg
Vanaf: € 6.999,00

Concurrentie buitenspel

Met terechte trots toont CFMOTO tijdens de presentatie een slide met concurrenten als de Yamaha MT-07 en Kawasaki Z650. Die zijn niet alleen duurder, maar leveren ook consequent minder vermogen. Enkel de Triumph Trident 660 komt qua specificaties in de buurt, al betaal je daar wel zo’n € 2.500 extra voor. Ik zou dolgraag een vergelijkingstest organiseren al heb ik zo’n vermoeden wat het verdict zal zijn…

CFMOTO flirt intussen met een plek in de top 5 van de verkooplijsten. Anders dan bij auto’s hebben ze voorlopig geen last van zware importtarieven, en met degelijk gebouwde tweewielers – die in sommige segmenten zelfs tot de besten behoren – maken ze het hun concurrenten knap lastig. Voeg daar nog hun scherpe prijszetting aan toe, en je begrijpt waarom de gevestigde namen zenuwachtig worden.

Zet CFMOTO deze lijn door, dan is een officiële top 5-notering slechts een kwestie van tijd. Het vaak gehoorde argument van een beperkt dealernetwerk gaat trouwens niet meer op: met 25 vestigingen in België is ook die drempel zo goed als verdwenen. Het gaat hard voor CFMOTO, hopelijk lopen ze zichzelf niet voorbij.

2025_CFMOTO_675NK

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: Jonathan Godin

Geschreven op 17 juli 2025
© Motoren & Toerisme