E-Metal: Quadro lanceert eQooder

Het Zwitserse Quadro blijft na de doorstart in 2017 verder timmeren aan de weg. De specialist in vierwielige scooters stelde op het Autosalon van Genève, z’n allereerste elektrisch model voor: de eQooder. De eQooder is volgens Quadro meer dan een eco-versie van de conventionele 400cc metende Qooder. Het is vooral ook een krachtige en sportief vervoermiddel dat voor het nodige rijplezier moet zorgen. De grote troef is dat je met de eQooder zeker toegang hebt tot stadscentra, die nu meer en meer omgeturnd worden in lage-emissiezones.

Quadro richt zich voornamelijk op stedelijke mobiliteit en dat maakt dat elektrificatie anno 2019 natuurlijk een relevante stap is. Omdat het qua rijwielgedeelte z’n zaakjes wel op orde had moest de Zwitserse constructeur alleen maar op zoek naar een elektrische aandrijflijn. Die vond het bij het Amerikaanse Zero Motorcycles. Zero Motorcycles met een borstelloze elektrische motor van 45 kW en een maximum koppel van 110 Nm. Die prestaties zijn vergelijkbaar met een conventionele 650cc krachtbron.

Quadro claimt dat de autonomie van de eQooder meer dan 150 km bedraagt. Dat betekent volgens Quadro dat je met de eQooder vijf rondjes over de Parijse Boulevard Phériphérique kunt rijden met één batterijlading. De elektrische krachtbron van de eQooder beschikt over twee standaard rijmodi: Eco en Sport. Daarbovenop kan je zelf, met behulp van de bijhorende app, nog een derde rijmodus op jouw maat creëren. Een achteruitversnelling moet voor de nodige manoeuvreerbaarheid zorgen.

Quadro gaat de eQooder in december 2019 op de markt brengen, maar neemt nu al bestellingen op. Daarbij moet wel een voorschot van € 5000 betaald worden. De eigenlijke verkoopprijs is overigens nog niet bekend. Maar het Zwitserse bedrijf biedt toekomstige eigenaren van een eQooder wel de kans om 12 maanden op een conventionele Qooder te rijden aan een huurprijs van € 190 per maand.

Meer info over de eQooder vind je op: www.quadrovehicles.com

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Quadro Vehicles

Geschreven op 5 maart 2019
© Motoren & Toerisme