Benelux Trophy Wegrace: Spanning op de Nürburgring

Op het net geen eeuw oude circuit van de Nürburgring, ook wel de Groene Hel genoemd, werd voor het tweede jaar op rij een raceweekend gehouden voor de Benelux Trophy. Organiserende club was de Dortmunder Motorsport Club die met hun DMC Race Weekend een overvol programma aanboden met, misschien wel, te veel klassen, die elk hun twee races dienden te rijden. Dit zorgde niet steeds voor een vlekkeloos tijdschema.

Tekst en foto's: Jan Vermeer

Wanneer je al mijmerend over de plavuizen van het ‘Historische Fahrerlager’ wandelt en bordjes leest met opschriften als Juan Manuel Fangio of nog Jacky Ickx, voel je gewoon dat de nostalgie, historie en bijna letterlijk de oliedampen er door alle spleten en kieren ontsnappen. Ook voor de rijders is de ‘Ring’ een aantrekkingspool en iedereen wil er dan ook aan de start staan. Het is dan ook nog altijd spijtig dat slechts een zeer beperkt publiek de races mag bijwonen. De futuristisch ogende Mercedes tribune was als een van de weinige opengesteld voor betalende toeschouwers. Waarschijnlijk brengt Chimay straks beterschap op dat vlak.

Bastien Mackels maakte een gesmaakt gastoptreden in de Benelux Trophy.

adat het VanZon Team van Werner Daemen in Zolder aan de start stond als training, was het in de Eifel de beurt aan enkele toppers uit de IDM, zij hebben kortelings een race voor het Duits kampioenschap, of nog rijders uit het IDC, oftewel het International Dutch Championship. Zij streden hetzelfde weekend als de Benelux Trophy rijders voor kampioenschapspunten en wilden extra meters maken. Voor de tweede maal op rij konden zo de nationale BMB-toppers zich meten met de besten uit andere kampioenschappen. Elf categorieën waarbij in elke klasse, op uitzondering van de zijspannen, om en bij de 40 rijders aan de start stonden.

VAN DE ZON NAAR DE REGEN

Op vrijdag en zaterdag tijdens oefenritten en kwalificaties op het circuit in GP-variant, brandde de zon nog volop op ieders kruin, maar de weersvoorspelling voor zondagnamiddag zag er niet veel belovend uit. Training snelste Bastien Mackels, had naast zich Ricardo Brink en Sander Claessen op rij 1 geplaatst. De Aprilia rijder Claessen ging als snelste van start maar remde zich helemaal onderin het circuit in de zogenaamde 180° carrousel, de Dunlop bocht, onderuit. Gelukkig voor hem zorgde een rode vlag moment, dat de monteurs zijn machine nog konden oplappen en Claessen de race kon verderzetten en als vijfde eindigde. Voor hem finishten winnaar Mackels, Ricardo Brink, Danny van der Sluis en Yan Ancia. Voor de tweede race waren de hemelsluizen volop opengegaan en de regen gutste dan ook met bakken uit de lucht waardoor de zichtbaarheid voor de piloten quasi nul was. Het ganse podium uit de eerste wedstrijd hield het voor bekeken. De winnaar was Ancia voor Wouter Aelterman en Sander Claessen. Aelterman diende nog een groot deel van de nacht te sleutelen nadat hij in de kwalificaties zijn blok opblies. Via een bevriend persoon, annex sponsor, kreeg hij een Yam R1 ter beschikking. Ancia neemt nu de leiding in de tussenstand bij de SBK over van Claesen. Bij de Supersport was het Nederland boven met zeges voor Jorn Hamberg en Ilja Caljouw. Jim De Goede neemt de leiding in de tussenstand van de SSP600 over van Randy Van Hees, die de race liet voor wat het was.

Yan Ancia was ook op de Nürburgring één van de smaakmakers in de Benelux Trophy.

MEER BELGEN OP HET PODIUM

In de Pro Stock Cup, die normaal van start gaat in de IDM-weekends, reed Côme Geenen naar een 2- 3 in de races na dubbel winnaar, Philipp Gengelbach. Terwijl bij de zijspannen, in de International Sidecar Trophy, 27 spannen aan de start stonden, waaronder het team Hilbert Talens / Frank ‘Knarf‘Claeys dat tweemaal derde werd in de scratch rangschikking maar wel eerste waren in de 1000cc klasse. Mooie prestaties van onze landgenoten.

Het Nederlands/Belgische zijspanduo Hilbert Talens/Frank Claeys (#32) won de F1-klasse bij de zijspannen.

BELGIAN TWIN TROPHY OF BK SSP300, STRIJD IS TROEF

Of het nu de gepimpte Vespa's en Lambretta's waren, de IDM Twin Cup, of de German Twin Trophy, de races volgden elkaar in een razend tempo op. Zo was er ook de wedstrijd in de BELGIAN Twin Trophy. Gastrijder Luca Devleeschauwer, op een Aprilia RS660 van Delta Motorcycle, reed naar een dubbele overwinning. In de openingsrace na een millimeterspurt met Claessen en in de herneming, bij de aanvang van de regen, met een ruime voorsprong op Denny Lannoo. Ondanks zijn grote voorsprong en ondanks dat de Aprilia niet was uitgerust met regenbanden bleef Luca er de pees op leggen. Bij de StockTwin waren het Geoffrey Vankoekelberg en Christophe Carlier die de zege in hun klasse haalden, met CB500 Trophy rijders Jeremy Goosen en Benjamin Vanacker ook éénmaal op het bordes. De stock motoren zorgen soms voor ware lijf-aan-lijf gevechten in deze klassen. Bij de Supertwins en de Aprilia RS660 Belgium Cup blijft Sander Claessen aan de leiding voor Denny Lannoo. Ondanks een bezoek aan de grindbak in race 1 blijft Vanacker ook leider in de CB500 Trophy voor Jeremy Goosen en Dries Desender. Amper tien tellers scheiden het drietal van elkaar na vier wedsrijden. Christophe Carlier leidt bij de BTT StockTwin.

Jef Van Calster is één van de jonge aanstormende talenten uit de Supersport 300-klasse.

Rijdertjes uit de SSP30 kennen elkaar bijna allemaal van de Junior Black Knights en doen ervaring op, op een circuit als de Nürburgring. Zo ook Jef van Calster,-tweemaal winnaar in de SSP300-, en zijn runner-ups, Loris Dekkers, -voor het eerst in een race op een 300cc-, en Ferre Fleerackers. Ook noorderbuur Wes Kleinfeld was eenmaal podiumklant, terwijl het voor de piepjonge Troy Carpels allemaal nog een leerschool is in zijn eerste jaar.

Alle uitslagen van de tweede ronde van de Benelux Trophy vind je hier.

Geschreven op 6 juli 2021
© Motoren & Toerisme