Belgische motormarkt: overzicht mei 2022

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO becommentarieert : “Na een moeilijke start tijdens de eerste vier maanden lijkt de markt zich te herpakken en werden er in mei 2022 8.883 occasiemotoren ingeschreven, een bonus van +8 ,0% vergeleken met  vorig jaar. Ondanks deze positieve cijfers kijkt de occasiemarkt inmiddels nog steeds tegen verlies aan van -13,1 % of al zo’n 4.781 eenheden ten opzichte van 2021.  Cijfers vergelijken met 2020 is niet relevant omwille van de corona-lockdown destijds.

Vlaanderen blijft de grootste markt (56,6%) maar verliest -17,3% vergeleken met vorig jaar. Wallonië neemt 36,2% van de markt voor z’n rekening en verliest iets minder (-12,1 %), terwijl Brussel – een kleinere markt  (7,2%) met bijgevolg grotere procentuele schommelingen – het verlies weet te beperken tot -7,7%. Honda, Yamaha, BMW, Suzuki en Kawasaki blijven de meest populaire occasiemerken, maar vrijwel de volledige top 10 ziet z’n cijfers rood kleuren. De inschrijvingen van nieuwe motorfietsen gingen er in mei met -1,5% op achteruit, maar beperken het verlies over de eerste vijf maanden tot -4,8%.”

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen

In tegenstelling tot de occasiemotoren, zien we de markt van de nieuwe motorfietsen in mei voor de vierde opeenvolgende maand rood kleuren: dit keer blijft het verlies met zo’n 2.876 nieuwe motoren  beperkt tot -1,5% . Over de eerste vijf maanden van 2022 beperkt de nieuwmarkt het verlies echter tot -4,8% met een totaal van 11.869 nieuwe motoren of zo’n 597 stuks minder dan vorig jaar.

De nieuwe motorfietsen van – 125cc (25,1%) en +1.001cc (22,9%) waren  de voorbije maanden het meest gegeerd, terwijl de klassen 125-500cc (17,9%), 501-750cc (17,5%) en 751-1000cc (16,5%) aan elkaar gewaagd bleven. Een identieke rangorde als bij de 2dehandsmotoren. Zowel in april, als over de eerste vijf maanden boeten het kleinste en de grotere segmenten aan marktaandeel in. Enkel de categorieën 126-500cc en 501-750cc scoorden positief.

Marktleider Honda kende een prima maand april en zag z’n marktaandeel stijgen naar 15,0%, een stijging van +10,7%. BMW kampt met leveringsproblemen, maar neemt nog steeds 13,6% van de totale markt voor z’n rekening en boette toch 21,7% aan marktaandeel in. Het behoudt evenwel nog een voorsprong op sterke groeier Yamaha (10,6% marktaandeel en groei +8,2%)). Ook Harley-Davidson (+23,3%) en Ducati (+14.1%) en scooter-fabrikant SYM  (+21,8%) tekenden voor positieve cijfers. 

Honda heerst in de categorieën tot 500cc,  Yamaha regeert in de klasse 501-750cc, terwijl BMW vooral hoog scoort bij de zwaardere jongens. Kawasaki blijft netjes op de vierde plaats en de scooters van Piaggio duwen KTM uit de top 5.

De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan.  Vlaanderen verliest -11,1 % aandeel, maar blijft nog goed voor 56,3 % van de totale motorfietsverkoop in ons land, Wallonië voor 36,9% en Brussel voor 6,8%, de enige regio die een groei (+2,2%) laat noteren.  

Inschrijvingen tweedehands motorfietsen

De lichtste en de zwaarste klassen scoren het best

Opvallend is dat lichtste en zwaarste categorieën het best blijven scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc maar liefst 26,4%  van de gecumuleerde inschrijvingen over de eerste vijf maanden, ook de +1.001cc-klasse is met 21,2% aardig gegeerd. De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze, van 14,3 tot 19,5%

Volledige Top 10 kleurt rood

Het aandeel van de top 5 merken van de occasiemarkt blijft ongeveer gelijk aan vorige maand: ze vertegenwoordigen samen zo’n 56,6% van de totale markt: Honda (17,6%) blijft marktleider voor Yamaha (13,1%), BMW (11,2%), Suzuki (7,6%) en Kawasaki (7,1%), maar ze verliezen allemaal dikke procenten vergelijken met vorig jaar. Enkel scooter-fabrikant SYM wist z’n verlies te beperken tot -1,9%.  

Mooie regionale verdeling

Op regionaal vlak zien we een vergelijkbaar beeld met de nieuwmarkt en zien we dat Brussel relatief beter scoort dan de rest van het land. 56,6% van de tweedehandse motoren wordt ingeschreven in Vlaanderen, 36,2% in Wallonië en de Brusselse regio neemt de overige 7,2% voor zijn rekening. Alle regio’s zien hun marktaandeel echter flink dalen met vorig jaar.

Slotsom : de occasiemotorfietsen zien na een topjaar 2021 hun markt met een dikke -13,1% inkrimpen. Toch blijft er een intrinsieke interesse in motorfietsen, die zowel voor vrijetijd als voor woon-werkverkeer over mooie troeven beschikken.

Bron: persbericht Traxio

Cijfers: Traxio

Foto: Moto's Maes

Geschreven op 13 juni 2022
© Motoren & Toerisme