Belgische motormarkt: De eindafrekening van 2021

Geen uitbundige feeststemming, maar toch enigszins opluchting. Dat is wellicht het gevoel dat bij veel insiders uit de motorsector nu heerst. Na het tegen alle verwachtingen in spetterende 2020 en het moeilijke begin van 2021, is de -1,49% terugval in nieuwe inschrijvingen misschien nog wel een meevaller al geldt die conclusie niet voor ieder merk.

BMW Motorrad bleef ook in 2021 de Belgische motormarkt aanvoeren. Het merk sloot het jaar af met 3466 nieuwe inschrijvingen. Dat waren er 236 meer dan in 2020. Dat BMW profiteerde van het effect van de nieuwe R 1250 GS (Adventure) en RT in 2021 staat als een paal boven water.

In Bornem (waar BMW BeLux gevestigd is) verkeert men dezer dagen in feeststemming! Foto: BMW Motorrad Belux

Honda sloot 2021 af als de nummer 2 op de Belgische markt. De inschrijvingen van nieuwe Honda’s gingen met bijna een derde (+32,81%) de hoogte in. Aartsrivaal Yamaha moest een beetje de rol lossen (-11,61%) vanwege toeleveringsproblemen. Ook de derde Japanse constructeur, Kawasaki dus, zag z’n inschrijvingsaantallen krimpen (-6,57%). Verlies was er ook voor Piaggio (-10,63%) en KTM (-17,66%). Triumph wist nu wel een vaste positie in de top-10 te verwerven en ging er op vooruit (+16,95%).  Harley-Davidson (-20,59%) daarentegen verloor marktaandeel, mede door het verdwijnen van de oude Sportster, maar misschien ook wel door de nieuwe strategie waarin vooral op de premium modellen wordt ingezet. Ducati zag z’n inschrijvingen stijgen (+18,98%), terwijl SYM zich ondanks verlies (-22,16%) toch nog net in de top-10 wist te handhaven.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen - kalenderjaar 2021

Positie Merk Eenheden Markt-%
1. BMW 3466 13,63%
2. Honda 3298 12,97%
3. Yamaha 2848 11,20%
4. Kawasaki 1961   7,71%
5. Piaggio 1757   6,91%
6. KTM 1515   5,96%
7. Triumph 1.159   4,56%
8. Harley-Davidson 1.057   4,16%
9. Ducati   702   2,76%
10. SYM   671   2,64%

 

Kijken we verderop in de rangschikking van inschrijvingen per merk dan valt het op dat Piaggio-dochters Moto Guzzi (+29,30%) en Aprilia (+105,61%) zich flink herstelden in 2021. Het opmerkelijke succes van Aprilia mogen we wellicht volledig aan de RS 660 en Tuono 660 wijten. Ook merken als BRP (+56,43%), Indian (+25,95%), Royal Enfield (+12,35%) en vooral Zontes (+318,18%!)  zaten stevig in de lift in 2021.

Daartegenover staat dat de vierde Japanse constructeur, Suzuki, verder weggleed (-27,58%). Ook offroad-gebaseerde merken als Husqvarna (-19,45%) en Beta (-21,48%) in de klappen deelden. Toch mogen we niet van een  neerwaartse trend spreken in de off-roadsector gewagen omdat Fantic Motor (+58,93%), GASGAS (+313,64%) en Sherco (+116,67%) er op vooruit gingen, al bleven de inschrijvingen in absolute cijfers eerder beperkt.

 

Tekst: BJ

Foto's: Autosalon.be/FEBIAC en BMW Motorrad Belux

Cijfers: FEBIAC

 

Geschreven op 4 januari 2022
© Motoren & Toerisme