10 motorfietsen voor 2022: 4 BMW K 1600 GT

Na een jaar waarin de K 1600’s even uit de BMW-catalogus verdwenen waren, maken ze hun terugkeer in Euro 5-modus. En daarmee houdt BMW gewoon vast aan z’n absolute vlaggenschip. Dramatisch anders, dan hun voorgangers zijn de 2022 K 1600’s niet, althans niet visueel. En ook onderhuids valt het mee, het motorblok werd ‘geherprogrammeerd’ met een toename van 5 Nm als meest opvallend cijfer.

Een item waar we zeker niet licht over mogen gaan is de het ESA-systeem van de nieuwe generatie, waarmee de K 1600’s uitgerust zijn. Dat systeem is eigenlijk BMW’s eigen versie van een semi-actieve ophanging. Zoals bij alle andere motorfietsen met een semi-actieve vering wordt ook het ESA-systeem, dat trouwens voor ‘electronic suspension adjustment’ staat, aangedreven door de data van de zesassige IMU. BMW bracht meteen vier versies van de K 1600 uit: de standaard GT, de luxueuzere GTL, de B (voor bagger) en de Grand America. Deze laatste versie is eigenlijk een ‘bagger’ met comfortabele passagierszetel.

Wellicht belangrijker dan de ingrepen, is het feit dat de BMW K 1600 gewoon nieuw te koop blijft en dat in vier ‘smaken’. Niet dat gebruikte exemplaren van deze toerkoningen niet meer zouden voldoen, maar het is gewoon fijn dat ook anno 2021 dergelijke indrukwekkende machines nog gebouwd worden. Want indrukwekkend, dat blijf de K 1600 zeker wel. Hoe je het ook draait of keert, een zescilinder blijft toch de meest bijzondere motorconfiguratie die op de motormarkt te koop is. En als het op zescilinders aan komt, dan heb je slechts de keuze uit twee motorblokken van twee merken: BMW én Honda.

De K 1600’s onderscheiden zich van de Honda Gold Wing flat sixes dankzij hun zes-in-lijn. Die zes-in-lijn heeft overigens een lange traditie in Bayern want BMW bouwt ook al decennia sportieve wagens met dezelfde motorconfiguratie.  Onze testredacteurs wrijven zich nu al in hun handen met het oog op een vernieuwde kennismaking met de K 1600 GT (of GTL).

 

Tekst: BJ

Foto's: BMW Group Press

Geschreven op 10 januari 2022
© Motoren & Toerisme