10 motorfietsen voor 2022: 3. Suzuki GSX-S1000GT

Een nieuwe sporttoermachine, dat gaat er bij de M&T-redactie altijd wel in. Toermachines zijn dan ook ons ‘pakkie an’, om het eens met een oudhollandsche uitdrukking te verwoorden. Anders dan sommige andere constructeurs heeft Suzuki geen groots verleden als constructeur van toermachines, maar dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. Dat men in Hamamatsu nu het sporttoer-segment in het vizier neemt is goed nieuws op zich. Al is het niet wereldschokkend want de GT had immers al een oudere broer, de GSX-S1000F, die in het midden van het vorige decennium gelanceerd werd.

Met een breed stuur en een tweewegs-quickshifter is de Suzuki GSX-S 1000 GT voorzien van rijcomfort. Ook connectiviteit inzake ondermeer navigatie, muziek en telefonie maakt het leven aangenamer en makkelijker.

 

We klasseren de Suzuki GSX-S1000GT als sporttoermachine, maar de standaardversie helt echter meer richting sport. We laten de vergelijking met de huidige generatie superbikes van +/- 200 pk daarbij even buiten beschouwing. Mechanisch en elektronisch is het toerpotentieel er wel maar optisch én vooral praktisch is dat niet het geval. Wil je zijkoffers dan moet je daarvoor bijbetalen én ook een hoger toerscherm is een optie. Ook verwarmde handvatten staan op de optielijst. 

Suzuki doet het (voorlopig toch) nog zonder semi-actieve vering. Daarmee hinkt het merk een beetje achterop in de bewapeningswedloop maar drukt het natuurlijk ook de prijs van de machine en dat is in deze tijden natuurlijk ook een belangrijk argument.

 

Tekst: BJ

Foto’s: Suzuki Global Media

 

 

 

 

 

Geschreven op 7 januari 2022
© Motoren & Toerisme