De Evergreen: Kawasaki KLR 650

Evergreens zijn motorfietsen die nagenoeg alle trends en besparingsrondes overleven. Het zijn motorfietsen die ook in hun moderne versie dicht bij het oorspronkelijk model zijn gebleven. En bovenal zijn het motorfietsen die langer dan een decennium, vaak twee of zelfs drie decennia nadat ze voor het eerst op de markt verschenen, gewoon te koop blijven.

De oorspronkelijke Kawasaki KLR650 uit de late jaren 80

Zo'n evergreen is Kawasaki's KLR650. De KLR650 werd voor het modeljaar 1987 geïntroduceerd als opvolger van de KLR600. Was de 600-versie niet meer dan een dikke viertakt enduro, dan was de 650 een van de pioniers in het allroadsegment. De dikke mono had het er met concurrenten als de Honda Dominator, Suzuki DR 750 Big en de iconische Yamaha XT660 Ténéré had de KLR650 het niet bepaald makkelijk.

De 'competitie-versie' uit het midden van de jaren 90

Door de jaren heen stak Kawasaki de KLR650 een aantal malen in een nieuw en ander jasje. Eerst met de Tengai, een Dakar-achtige verschijning die in 1989 z'n debuut maakte als op zichzelf staand model. Naar het midden van de jaren '90 kwam Kawasaki terug met een nagenoeg pure offroad-versie van de KLR650. De machine was toen alleen in het gifgroen - niet toevallig ook de kleur van de KX-crosslijn - te koop. Kawasaki sloeg deze richting in met  de Amerikaanse cross-country- en hare 'n hounds-disciplines in het achterhoofd.

De Kawasaki KLR650 modeljaar 2004

Vanaf de laten jaren 90 werd de KLR650 weer wat meer geciviliseerd. Door de jaren heen zou de machine nauwelijks evolueren. Af en toe kreeg de KLR650 een update waarbij er nieuwe kleurstellingen leverbaar werden, maar het 650cc eencilinder viertakt blok bleef vrijwel onaangeroerd. Als er al een evolutie op mechanisch gebied was, bleek die ingegeven door emissienormen. Ter illustratie: in 1998 gaf Kawasaki een maximaal vermogen van 48 pk op voor de KLR650, anno 2018 bedraagt het piekvermogen 42 pk.

De huidige versie van de KLR650 is in Noord-Amerika ook in 'Camo' verkrijgbaar.

In Europa is de KLR650 al een tijdje uit de catalogus verdwenen, maar in de Verenigde Staten en in Canada en ook in Australië en Nieuw-Zeeland zit deze Evergreen, dik 30 jaar na z'n lancering, nog steeds in de Kawasaki line-up. In de VS betaal je voor  de basisversie van de KLR 650 momenteel 6.699 USD, of  zo'n 5.415 euro. Een no-nonsense prijs voor een no-nonsense Evergreen. Voor wie het allemaal iets meer flashy mag zijn, brengt Kawasaki ook een Camo-versie die 300 USD meer kost, op de markt.

© Motoren & Toerisme