In 1980 werd op het circuit van Zolder voor de eerste én meteen laatste keer een Wegrace-GP verreden. De Belgische GP verhuisde, vanuit Spa-Francorchamps naar de Limburgse bossen van Terlamen. De reden daarvoor was de verbouwing van het 'Circuit National de Spa-Francorchamps'. Een jaar eerder, had daar op het 14,120 km lange 'oude' circuit alsnog de Belgische GP plaats gevonden. Maar zelfs naar de maatstaven van de late jaren '70 was de veiligheid op het oude circuit ondermaats. Bovendien had de Formule1 het circuit van Spa-Francorchamps al langer de rug toegekeerd. De Belgische F1 GP werd al een aantal jaren op de 'Omloop van Terlaemen' verreden en dat was meteen ook het enige alternatief dat op Belgisch grondgebied voorhanden was. Het derde permanente circuit, dat van Nivelles-Baulers, was op dat ogenblik al behoorlijk afgetakeld.
Hoe dan ook, een week na de Dutch TT, in het weekend van 4-6 juli 1980, streek het Continental Circus in de paddock van het Circuit van Terlaemen neer. Op het programma - dat toen van GP tot GP varieerde - stonden vijf verschillende klassen. En dus kwamen zowel de 50cc 'borrelglaasjes', als de 125 cc, de 250 cc, de zijspannen én uiteraard de 500 cc koningsklasse in actie.
Voor de Nederlandse GP-deelnemers, die destijds erg talrijk waren, was de verplaatsing naar Zolder één van de kortste van het seizoen. In sommige gevallen was de afstand richting Zolder zelfs korter dan die naar het in 'Hoge Noorden van Nederland' gelegen Circuit van Drenthe in Assen. Eén week na hun Dutch TT, waarin Jack Middelburg voor een stunt had gezorgd, door de 500cc race te winnen, kwamen de Nederlanders met het mes tussen de tanden naar Limburg.
Het werd echter geen triomftocht voor de Laaglanders op die regenachtige 6 juli 1980 in Zolder. Hans Spaan redde de Nederlandse eer in de 50 cc met een knappe 4e plaats. Eerste Belg werd Chris Baert op een 20e plaats. Baert, toen in het dagelijkse leven motoragent bij de Gentse Politie, kwam ook aan de start in de 125 cc maar viel daar kansloos uit.