Het toerlijstje: Vijf BMW toermachines uit de jaren 2000

Dat je geen spiksplinternieuwe toerbuffel hoeft te hebben om toch fijn te toeren weten jullie allicht wel. Maar toch is het altijd leuk om te toeren met een motorfiets die daar speciaal voor ontworpen en ontwikkeld werd. BMW Motorrad is al decennia lang de constructeur bij uitstek als het op toermotoren aankomt. Met  machines als de R1250RT en de K1600GT biedt BMW Motorrad kanjers van toermotoren in z’n huidige catalogus staan. Toch is het ook de moeite waard om eens in het recente verleden van de Duitse motorgigant te gaan snuisteren. Om één en ander behapbaar te houden, beperkten we ons voor dit lijstje tot BMW toermachines uit het vorige decennium. We hebben de vijf modellen in chronologisch oplopende volgorde gerangschikt.

 

5. R 850 RT (2000)

 

De R 850 RT is eigenlijk nog een ‘overlevende’ uit de jaren ’90. Maar in het eerste  twee jaren van vorig decennium prijkte hij nog net in de BMW Motorrad line-up. De lucht- en oliegekoelde boxermotor van de R 850 RT, had een cilinderinhoud van 848 cc. Dat leverde een maximaal vermogen van 70 pk (aan 7.000 opm) en een maximaal koppel van 77 Nm (aan 5.500 opm) op. In 2000 kostte de basisversie van de R 850 RT 515.000 BEF (€ 12.767)

 

Vraagprijs 2019:  tussen de € 2.500 en € 4.500

4.  K 1200 LT (2002)

De in 1998 gelanceerde K 1200 LT was BMW’s antwoord op Honda’s Gold Wing. Ondanks het ver van de kroonplaat afbuigende stuur spreidde de LT na enige gewennig een strak rijgedrag ten toon. Het viercilinder-blok was identiek aan dat van de RS, maar dan met minder topvermogen (98 pk aan 6.750 opm) en een maximum koppel aan lagere toerentallen (115 Nm aan 4.750 opm). De ‘Luxustourer’ had naast vijf gewone versnellingen ook één achteruit.  Een verwarmd zadel en rugleuning voor de passagier stonden op de optielijst.  De K 1200 LT was bovendien ook de eerste motorfiets productie-motorfiets die voorzien was van een GPS-systeem. Voor modeljaar 2002 werd de LT met BMW’s integraal ABS-systeem uitgerust. De basisprijs bedroeg in 20002 €19.700. Het model zou nog tot 2009 in productie blijven.

 

Vraagprijs 2019: tussen de € 8.500 en € 9.500 voor.

 

 

3. F 800 ST (2006)

De  F 800 ST, is de toerversie van de in 2006 gelanceerde BMW F 800 S. Met de ST had BMW BMW opnieuw een vertegenwoordiger in het middelzware toer-segment. Het in samenwerking met Rotax ontwikkelde paralleltwin motorblok mat 798cc en had een piekvermogen van 85 pk (aan 8.000 opm) en een maximaal koppel van 86 Nm (aan 5.800). Dat maakte hem niet alleen geschikt om te toeren maar ook voor woon-werkverkeer.

Als secundaire overbrenging opteerde BMW voor een onderhoudsvriendelijke tandriem. De optionele zijkoffers waren deze eerder beperkt qua inhoud. Bij z’n introductie in 2006 kostte de ST € 9.800.

 

Vraagprijs 2019: € 3.500 à € 4.500

 

2. K 1300 GT (2009)

BMW introduceerde de K 1300 GT in het laatste jaar van het vorige decennium, als opvolger van de K 1200 GT. De GT deelde z’n viercilinder motorblok met de krachtige K 1300 S. Maar voor de toergerichte GT brachten de BMW Motorrad-ingenieurs het vermogen van de GT terug naar 160 pk (aan 9.000 opm.), terwijl het koppel 135 Nm (aan 8.000 opm) bedroeg.  Met een rijklaar gewicht van 288 kg was de K 1300 GT niet bepaald een lichtgewicht, maar woog hij toch nog bijna 100 kg minder dan de LT-versie van z’n voorganger. In z’n introductiejaar kostte de K 1300 GT € 18.300. Een lang leven was het model evenwel niet beschoren, want na 2011 verdween de GT uit de BMW-catalogus.

Vraagprijs 2019 : € 6.500 à € 8.300

 

1. R 1200 RT (2009)

De R 1200 RT werd reeds in 2005 geïntroduceerd, en was een evolutie van de R 1150 RT en diens voorloper, de R 1100 RT. De machine op de foto is een 2009-exemplaar, het laatste modeljaar voor de significante update die de machine voor 2010 kreeg. En dus heeft deze R 1200 RT nog steeds één bovenliggende nokkenas per cilinder (ipv twee later).  Niettemin produceerde deze versie van de R 1200 RT wel een maximaal vermogen van 110 pk (aan 7.500 opm) en een maximum koppel van 115 Nm (aan 6.000 opm). In 2009 kostte de basisversie van de R 1200 RT € 16.250.

Vraagprijs 2019: € 5.300 à € 8.000

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: BMW Motorrad, M&T-archief

 

Geschreven op 21 februari 2019
© Motoren & Toerisme